Co to jest proof i jak dzięki niemu zaoszczędzić na druku?

Jak proof może przynieść oszczędności dla Twojego biznesu i czym właściwie jest wydruk typu proof? Przeczytaj, aby się dowiedzieć!

Odpowiednie przygotowanie plików do druku dużych nakładów to proces, który wymaga dużo uwagi. Sam projekt graficzny nie może zawierać błędów, a kolorystyka i odpowiednie dobranie barw stanowi o finalnym efekcie wizualnym. Przed ostatecznym zleceniem druku warto upewnić się, że wszystkie istotne aspekty projektu są zgodne z oczekiwaniami, gdyż po odebraniu wydruków może okazać się, że nie są one dokładnie takie, jak planowaliśmy, a co za tym idzie, straciliśmy pieniądze na źle wykonany druk. Jak uniknąć takich sytuacji, i jak proof pomaga zaoszczędzić pieniądze? Przeczytaj, aby się dowiedzieć!

Technologia uzyskiwania kolorów

Pierwszym aspektem, na który należy zwrócić uwagę, to technologia przetwarzania kolorów. Ekran monitora komputerowego wyświetla obraz poprzez połączenie barw RGB (red, green, blue), natomiast drukarki cyfrowe drukują przy użyciu kolorów CMYK (cyan, magenta, yellow, black). Sam proces zmiany sposobu uzyskiwania kolorów może prowadzić do różnic w obrazie wyświetlanym przez monitor a wydrukiem.

To jednak nie koniec. Profesjonalne drukarki wielkoformatowe posiadają nawet do 12 kolorów atramentów. Wszystko po to, żeby uzyskać maksymalnie szeroki zakres barw, co ma znaczenie szczególnie przy druku gradientów i przejść tonalnych. Tak duże zestawienie kolorów również może powodować różnice pomiędzy wyświetlanym obrazem a wydrukiem.

Inne rodzaje maszyn do druku pozwalają na niemalże nieograniczone mieszanie barw wykorzystywanych do stworzenia wydruku. Wtedy tym ważniejsze staje się świadome wybranie kolorów przed wysłaniem plików do drukarni.

Jak zyskać pewność, że przesłany plik będzie wydrukowany z użyciem odpowiednich schematów kolorystycznych?

Proof zapobiega niechcianym różnicom kolorów

Czas na przesyłanie między sobą wydruków próbnych bywa dość długi.

Proof to wydruk wykonywany przed wysłaniem plików do drukarni, dodatkowo zawiera on specjalną informację o profilu kolorystycznym wykorzystanym do jego wykonania. Tak przygotowany proof zostaje odczytany w drukarni za pomocą spektrofotometru, co gwarantuje pewność, że do wykonania finalnej wersji prac zostanie wykorzystana odpowiednio dobrana paleta barw.

Proofy wykonuje się najczęściej na drukarkach o szerokim gamucie kolorystycznym, jak na przykład urządzenia 8 i 12 kolorowe serii Canon imagePROGRAF PRO.

Oczywiście, istnieje możliwość zlecenia drukarni wykonania wydruku próbnego, jednak jest to czasochłonne. Przesyłanie wydruku, ewentualne poprawki, wykonanie i wysłanie kolejnych wydruków to kolejne dni potrzebne na przygotowanie ostatecznego profilu kolorów. Wykonując proof, oszczędzasz czas potrzebny na wykonanie wydruku. Co więcej, po przesłaniu odpowiednio przygotowanego proofu, to po stronie drukarni leży odpowiedzialność za odpowiednie dobranie kolorów do wykonania wydruku.

Wykonywanie proofów ma wiele zalet, ale kiedy najlepiej zainteresować się narzędziem do ich wykonywania?

Kiedy proof przynosi największe oszczędności?

Jednoczesne oszczędności na czasie produkcji i bezpieczeństwo wykonania poprawnego druku.

Proof to jednoczesna oszczędność czasu koniecznego na dopracowanie finalnej wersji wydruku, a także kosztów w razie wykonania wydruków różniących się kolorystycznie od projektu. Co więcej, jest to pewność sprawnie przeprowadzonego procesu projektowania i druku, na każdym jego etapie.

Idealnym środowiskiem, w którym proof znajdzie zastosowanie są miejsca, gdzie często zleca się druk firmom zewnętrznym. Agencje marketingowe, czy wewnętrzne działy projektowe skorzystają na posiadaniu urządzenia do wykonywania proofów.

Inny przypadkiem, gdzie wstępny wydruk jest nieocenionym wsparciem, są miejsca, gdzie prace mają wysoką wartość. Kiedy na przykład zlecamy wydruk fotografii lub prac artystycznych, warto upewnić się, że finalny efekt będzie zgodny z oczekiwaniami.

Dlaczego jednak kiedy mamy drukarkę do proofów, nie wykonać na niej druku całego nakładu?

Proof a finalny wydruk

Kupując urządzenie do wykonywania proofów warto wziąć pod uwagę koszty druku na urządzeniu. Bardzo często druk dużych nakładów będzie dużo tańszy z wykorzystaniem innej technologii. Wtedy wydruk tak dużego nakładu będzie po prostu nieopłacalny na drukarce przeznaczonej do druku proofingowego.

W przypadku małych nakładów szybkim i relatywnie tanim rozwiązaniem będzie przygotowanie i wydrukowanie ich wewnętrznie na własnym urządzeniu. Dzięki temu oszczędzimy czas na realizację kolejnego projektu.

Czym charakteryzuje się urządzeniu do druku proofów?

Sprzęt, aby wydrukować dobry proof

Proof, którego charakterystyka spełni potrzeby projektu i wymogi drukarni musi posiadać maksymalnie dobrze naniesione kolory. Aby uzyskać odpowiedni efekt, niezbędne jest urządzenie z maksymalnie szerokim gamutem kolorystycznym, takie jak urządzenia:

Przetwarzanie danych z dokumentów

Mając dokument, na którym tekst został rozpoznany, można w łatwy sposób pozyskać z niego dane. Dodatkowe oprogramowanie, które zautomatyzuje taki proces, tworzy połączenie, które bardzo przyspiesza pracę biura i odciąża pracowników z obowiązku ręcznego uzupełniania danych. Przykładem mogą być faktury, które dzięki odpowiednim integracjom, mogą być w automatyczny sposób skanowane i wgrywane do systemu.

Sprawdź naszą ofertę ploterów graficznych!

Idealne urządzenia do druku proofów.

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

W celu poprawienia jakości usług, dostosowania zawartości strony do potrzeb użytkowników, a także korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych, korzystamy z plików cookie i pochodnych technologii. Klikając przycisk „Zezwól na wszystkie” wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie w Twoim urządzeniu, ich wykorzystywanie w celu analizy, personalizacji i marketingu. Więcej na ten temat dowiesz się tutaj.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookie przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Funkcjonalne

Pliki cookie dotyczące preferencji umożliwiają stronie zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie strony, np. preferowany język lub region, w którym znajduje się użytkownik.

Statystyczne

Statystyczne pliki cookie pomagają właścicielem stron internetowych zrozumieć, w jaki sposób różni użytkownicy zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Reklamowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.

Czy wyrażasz zgodę na korzystanie z innych niż niezbędne plików cookies na zasadach opisanych w polityce prywatności?